
VÄr policy
För att vi bryr oss
Vårt största mål är att ge våra kunder och besökare en säker, hållbar och rolig affärsupplevelse. Läs nedan för att se hur vi fraktar varor, tar hand om personlig information samt mycket annat nödvändigt. Ställ gärna en fråga om något är otydligt!
â
Priser, frakt och avgifter
De priser som anges på www.o3livia.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Vi debiterar en avgift på 150 kr (SEK) för utlösta paket som inkommer i retur till oss från PostNord.
â
â
Leverans
Normal leveranstid är 2 – 4 arbetsdagar från det att O3livia.se har bekräftat din beställning via e-post.
Beställningar lagda innan kl. 12.00 på vardagar skickas dagen efter (med förbehåll för att något du beställt kan vara slut eller ha utgått). Inga beställningar hanteras under helgdagar.
â
Fraktalternativ:
PostNord Varubrev 1:a klass tillämpas för mindre försändelser (som väger under 2 kg).
PostNord Paket tillämpas på stora paket (som väger över 2 kg) eller paket med högt beställningsvärde.
Paket skickas till närmaste utlämningsställe utifrån din angivna postadress. När paketet finns tillgängligt för uthämtning skickas ett sms med information om paketets spårningsnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Om du inte har angivit ett mobiltelefonnummer skickas din avisering via post. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID-hantering uppvisas. Om ett ombud hämtar ditt paket ska bådas legitimation uppvisas.
Ångerrätt/Retur
Du som konsument har alltid 30 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en produkt för att få godkännande. Följ sedan den returinstruktion som medföljer din leverans. Ångerrätten gäller under förutsättning att vara hålls i ett väsentligen oförändrat skick.
Ångerfristen börjar löpa den dag då du som konsument får varan i din besittning. Om du utövar din ångerrätt, ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen kostnad sända tillbaka varan till O3livia.se. Reklamation eller retur på en order online går inte att göra hos våra fysiska återförsäljare.
På grund av hygienskäl är det inget öppet köp på underkläder, strumpor, vetekuddar, tyngdtäcken eller infraröd bastu.
Observera att läkemedel och produkter som klassificeras som livsmedel inte omfattas av ångerrätten. Kontakta därför kundtjänst för att få din retur godkänd innan du skickar produkten.
Om du väljer att returnera till O3livia.se står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte ingår i originalförpackningen. Du bekostar själv returen. Efter mottagen och godkänd återkomst kommer återbetalning att ske inom 14 dagar från det att O3livia.se tog emot returen.
Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och O3livia.se eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan O3livia.se har angivit, kan vara returneras. Reklamationsrätten omfattar exempelvis inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till O3livia.se ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, inom tre år. O3livia.se förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverera varan och i sista hand göra ett återköp. Vid reklamation, kontakta oss. Varor som är köpta på O3livia.se kan ej reklameras/returneras hos våra återförsäljare.
Integritetspolicy
Personuppgiftsansvar
Vi ansvarar och värnar om din personliga integritet när du använder vår hemsida och ansvar för all hantering av dina uppgifter. Denna integritetspolicy förklarar hur vi behandlar och skyddar dina personuppgifter. Den kan när som helst ändras, så var noga med att alltid kontrollera vad som gäller på vår hemsida. Denna integritetspolicy gäller för onlinetjänster.
â
Var lagras uppgifterna?
Företrädesvis lagras inom Europa och EES och vi strävar alltid efter att dina uppgifter ska hanteras inom EU/EES. I de fall dina uppgifter kommer att hanteras utanför EU säkerställer vi alltid att det finns giltiga avtal som säkerställer att deras skyddsnivå och behandling av dina uppgifter är lika säker som vi har i Europa.
Vi kan komma att överföra uppgifter till tredje del i enlighet med vad vi skriver under ”Vem har tillgång till dina uppgifter” för att vi skall fullfölja våra skyldigheter gentemot dig. Vi lämnar däremot inte några uppgifter till tredje del i reklamsyfte eller om inte detta är ett krav som följer av en lagstadgad skyldighet. Viss typ av analysinformation (se nedan) kan komma att lagras i tredje land.
â
Vilka personuppgifter används
Vi samlar in och lagrar uppgifter som du själv lämnar till oss; namn, adress, personnummer, mobilnummer och e-post samt information om hur du vill bli kontaktad (via e-post och/eller sms/telefon). Vi samlar även i information kring dina köp, köpta varor, pris, datum och webb, samt eventuella frivilliga uppgifter du lämnar till oss. Eventuell kontakt med oss samt om du deltar i ett evenemang, tävling eller liknande.
â
Till vad används uppgifterna
Nedan är en lista på hur vi använder dina uppgifter som du kan hitta mer information kring specifik hantering i våra detaljerade policyer som du hittar här.â
-
Skapa och hantera ditt ”mina sidor”
-
Behandla dina köp online
-
Beräkning av bonussaldo
-
Behandla dina beställningar och returer
-
Besvara dina frågor från kundtjänst via e-post/sms/telefon
-
Analys och segmentering för riktade kampanjer
-
Utskick av generell information och riktad budskap
-
Informera och bjuda in till event, tävlingar mm
-
Utveckla och förbättra våra tjänster
â
Vem har tillgång till dina uppgifter?
Dina uppgifter kommer inte att överföras eller säljas till reklamsyfte. Däremot kan de komma att lämnas ut till tredje part så kallade personuppgiftsbiträden. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som hanterar dina uppgifter för vår räkning.
â
O3livia använder personuppgiftsbiträden för följande tjänster :â
-
Betallösningar – betaltjänstleverantörer såsom banker och Stripe.
-
Transporter – leverantörer (speditörer och andra logistikföretag) som levererar varor och tjänster till dig.
Notera att vi endast anlitar leverantörer som följer gällande, tillämplig dataskyddslagstiftning. Vi hämtar och uppdaterar, automatiskt, dina adressuppgifter (folkbokföringsadress) via godkänd leverantör av folkbokföringsuppgifter.
I vissa situationer kan O3livia behöva lämna ut uppgifter till företag eller myndigheter som är självständiga personuppgiftsansvariga, detta gäller till exempel:
-
Myndigheter (såsom polis och skatteverket)
-
Postverk eller liknande företag för hantering av utskick.
-
Företag som tillhandahåller betallösningar (detta kan gälla kortinlösare, banker m.fl).
â
E-handel och marknadsföring
När du handlar via vår e-handel kommer vi att använda dina personuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter till dig. Det innebär att vi kommer att använda ditt mobilnummer och e-postadress för att kommunicera leveranstider mm. Vi kommer även att skicka dig ett ”Tack för ordern” mail.
â
Hur skyddar vi dina uppgifter?
O3livia vidtar de tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som krävs enligt lag för att se till att dina personuppgifter inte manipuleras, går förlorade eller förstörs av obehöriga personliga. Samtliga transaktioner som genomförs på vår hemsida krypteras med SSL (Secure Socket Layer).
Vi anlitar inga leverantörer eller samarbetspartners som inte följer gällande dataskyddslagstiftning.
Småkakor
O3livia använder cookies för att förbättra din användarupplevelse och för att ge dig som besökare tillgång till viss funktionalitet. Våra cookies sparar inte information såsom namn och personuppgifter.
Vad är en cookie? En cookie är en liten textfil som sparas på din dator av webbplatsen du besöker. Cookies gör det möjligt att till exempel:
-
skapa personliga erbjudanden
-
få information hur besökare interagerar med webbplatsen
-
komma ihåg vad som finns i kundvagnen
-
önska olika tjänster och funktioner
Ytterligare information om cookies, även kallade kakor, hittar du på PTS webbplats .
Vi använder cookies för att underlätta analys av trafik på våra hemsidor och skapa en bättre användarupplevelse, det kan inte innebära att vi sparar information om tidigare besök på våra hemsidor samt vilka sidor som besöks.
När du besöker O3livia.se kommer du att få välja om du samtycker till användningen av cookies. Genom att godkänna användningen av cookies på våra hemsidor, så godkänner du att vi samlar information om dina besök. Om du inte godkänner att vi använder cookies på det här sättet bör du ändra din webbläsares inställningar till att inte acceptera cookies. Du kan även när som helst välja att ta bort cookie-filer som har placerats hos dig. Läs mer under hjälpavsnittet som rör cookies i din webbläsare.
Notera att om du inte godkänner cookies, kommer du inte kunna handla via vår e-handel eftersom cookies används för att hantera varukorgen.
Obligatoriska-/Funktionscookies
Denna typ av cookies är obligatoriska. Webbsidor och deras funktioner kräver att de ska fungera som avsett. Utan dessa cookies kan du inte handla via vår e-handel. Dessa cookies hjälper till att förbättra webbsidornas användarvänlighet och prestanda samt möjliga olika funktioner.
Cookies från tredje delen
Denna typ av cookies kommer från tredje delen, t.ex. sociala nätverk. De används i första hand för att integrera innehåll från sociala medier, t.ex. Sociala plugins eller för analysator (t.ex. Google Analytics).
Länkar till andra sidor
På våra hemsidor kan det förekomma länkar till externa hemsidor, dessa omfattar inte av denna policy. Vi tar alltså inget ansvar för dessa hemsidors hantering av personuppgifter.
Sociala medier
Du kan följa oss på Instagram. På detta konto ansvarar vi endast för eventuella personuppgifter som O3livia själva publicerar eller kan påverka publiceringen av.
â
Rätt till rättelse
Du har rätt att närhelst få felaktig eller ofullständig information om dig själv ändrad/rättad. Ta bara kontakt med oss enligt nedan eller så kan du korrigera uppgifterna genom att gå in på ”mina sidor” och göra korrigeringarna där.
â
Rätt att begränsa
Du har rätt att kräva att behandlingen begränsar något av följande:
-
Om du anser att vi har felaktiga uppgifter om dig
-
Behandlingen är olaglig
-
Vi behöver inte längre uppgifter för vårt ändamål och enligt vårt regelverk skall vi radera din information men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt språk.
-
Rätt att invända, du har rätt att invända mot behandling som vi gör om den lagliga grunden för din behandling är intresseavvägning.
â
Rätten att bli raderad (rätten att bli glömd)
Om du inte lägre vill att vi lagrar dina uppgifter har du rätt att få dina uppgifter raderade förutsatt att de inte längre är nödvändiga för syftet att samla in för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som t.ex. bokföringslagen som gör att vi inte genast kan radera delar av din data. Vi kommer endast att spara den data som vi är skyldiga enligt lag att hålla. Om behandlingen baseras på samtycke och detta återkallas så kommer dina uppgifter raderas.
â
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få de personuppgifter som du lämnat till oss överfört till dig själv eller en ny personuppgiftsansvarig om den lagliga grunden är samtycke eller att behandlingen varit nödvändig för att fullgöra ett avtal och detta inte påverka tredje parts rättigheter på ett ochynsamt sätt.
â
Rätt att återkalla samtycke
Du har när som helst rätt att återkalla eventuella samtycken som du får oss, detta kan du göra via våra elektroniska utskick, på mina sidor eller genom att kontakta vår kundtjänst, se nedan för kontaktuppgifter.
â
Rättigheter vid profilering
Du har rätt att inte bli föremål för beslut som enbart grundas på automatiserad behandling och som kan få rättsliga följder eller motsvarande för dig. Detta gäller dock inte:
-
om det är nödvändigt för ingående eller fullgörande av avtal med dig,
-
om det är tillåtet enligt gällande lagstiftning,
-
eller om du har samtyckt till behandling.
â
Kontaktuppgifter
Har du frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter, rätta, radera eller om du vill portera dina uppgifter kontaktar du vår kundtjänst. När det gäller hantering av personuppgifter kan du även tala med Datainspektionen, datainspektionen.se som är tillsynsmyndighet.
Du kan även kontakta vår kundtjänst om du har allmänna frågor kring vår webbplats.